CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, December 26, 2012

Bukit Broga, Semenyih Here We Come! ~ Part 1

Assalamualaikum..

Dah lama sgt tk buat outdoor activity cam mendaki ni..so tetiba je rasa cam nk naik bukit broga kat Semenyih tu.. Tanpa persedian fizikal tuk dapatkan stamina yg cukup tapi terus pergi! Ini salah.. walaupun hanya bukit tapi mencabar juga..Akibatnya sakit² badan macam nk demam..semua otot terkejut..huhu..make sure lau korang nk naik pergi la jogging dulu setiap hari dalam masa seminggu so stamina dh kuat..sebelum naik streching dulu k..

Pergi pagi cuti Krismas semalam 25.12.12... berdua sahaja ngan husband..xde pun ajak sape² coz last minute plan..cakap je terus pergi..hehe.. anak² tinggal umah mertua..so untuk senangkan mak mertua dn adik ipar aku jaga kami decide pergi pagi² buta masa anak² tgh tido..pastu balik pun diorg tk bangun lagi..hehe..

Bergerak dari Kajang jam 4.00 pagi singgah 7E beli maggi cup,roti,air dsb. untuk makan kt puncak nanti..Sambil tengok Sunrise kan.. Jalan nk ke bukit broga tu korang leh  jumpa landmark University Nottingham Semenyih tu korang terus je smpai nampak signboard bukit broga sebelah kiri kalau dr arah kajang la.. Memang lalu kebun kepala sawit.

Smpai je bayar parking RM2 then park la celah² pokok kepala sawit tuh..Ramai rupanya yg nk mndaki pagi cam kami.. Make sure bawak lampu suluh. bawak yang kecik je lagi bagus ringan..hehe..kat situ pun ade org jual lau lupe bawak.. track dah ade sebab dh ramai sgt org naik atas tu..so senang! Yg tk bestnya penat je la..hehe..

Mula² exited sgt..sepuluh minit pertama mendaki dh penat giler rasa nk turun balik..hahaha..xde stamina langsung tau..lembik nya aku..huwaaaa...start naik pukul 5.00 pagi.. jalan benti jalan benti smpai la kat jalan mendatar..yeayyyy ingat dh smpai skali belum daaa... baru smpai puncak pertama org kata...pastu teruskan jalan lagi smpai lagi tempat mendatar rupanya belum smpai lagiiii...penatnyaaaa rasaaa...

Kat puncak kedua ni aku decide nk solat subuh dulu sbb dh dengar azan..so cari tempat yg sesuai then solat lah..aku bawak telekung nk sejadah kecik je..bawak minarel water 2 botol besar..satu tu guna tuk ambil wuduk.. untuk pengetahuan memang tkde tandas tau nk terbuang yg kecik ke besar ke kena siap² buang
sebelum naik k.. Untuk arah kiblat aku guna Apps PimpinSolat tuk iphone..sgt berguna.. baru download kat atas tu bukit..Digi line full bar ok! hahaha..bleh trus update status kt fb..haha..

Lepas tu smbung perjalanan smpai ke puncak..jalan nk naik ke puncak ni yg agak mencabar bagi aku.. sbb kena panjat batu besar..agak susah jugak,ada tali tapi masa aku pergi tu ramai yg menolong..so jadik senang lah.. bila dh smpai puncak tu terus rasa lega sgt dan paling best dapat tgk view yg cantik sgt pagi² tu..aku duk atas batu dengan husband aku sambil borak² ambil gmbr n tggu matahari terbit..

Smpai kat puncak tepat jam 6.30 pagi..so bagi aku yg slow ni bleh smpai puncak dalam masa satu jam setengah.. 5.00 am- 6.30 am.. penat penat...ade jugak tempat² yg agak curam..bedebar jugak lau tgk bawah..rasa cam nk jatuh..memang kena hati²..tapi ade juga yg bawak budak² memang hebat la budak² yg berjaya naik smapi atas..aku memang salute lah.. terasa nk bawak Auni tapi mesti half way dia akan mintak dukung..parah lau camtu..hihi..

Bila dh hilang lelah, dah ambil gambar, dh makan megi, dh tgk sunrise kami decide untuk turun jam 7.30 pagi..so kami duduk kt puncak tu selama satu jam.. turun memang best sebab dh siang dan terang..hehe... turun laju je jalan plus nk terbuang yg kecik sgt²..haha.. tu yg laju je.. masa kami turun terserempak dengan ramai sangat org yg baru nak naik pagi tu..so kalau kt laluan sempit tu kena la bagi laluan.. ade yg tanya aku "kak jauh lagi tk" aku jawab 5 minit je lagi dik..kasi semangat sket..walaupun sebnarnya dia baru je panjat 10 minit..ade sejam lebih lagi dik oii..hihi... taknak downkan semangat diorg..

Smpai bawah tepat jam 8.30 pagi..so sejam je ambil masa untuk turun..turun best sebab tk penat pun cuma sakit kaki kita dok menahan dari tergelincir dan jatuh kan..husband aku cakap lau berlari turun ni kaki kita tk sakit sgt..tapi bila aku lari susah plak nk break..hahaha..lagi aku takut..baik aku jalan je pelan²..

Ok lah kepada korang yg belum pernak daki bukit ni nasihat aku cubalah! Pasti korang rasa best bila dapat smpai puncak.. aktiviti riadah ni bagi aku tk sesuai untuk budak² tapi ramai je budak² yg ikut parent diorg naik..atau maybe tenaga budak² lebih power kot dari orang dewasa..maybe diorg lagi tk rasa penat..hehe..part yg aku rasa tk sesuai tu mungkin part naik tempat yg curam sgt tu je la..yg lain² okey kot..
So depend la nk bawak budak pun boleh..tk dilarang pun tapi risiko tanggung sendiri k..

Jumpa kat Part 2 untuk gambar² kat brogahill aku.. Sekian dulu..