CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, January 8, 2013

Mari Menghias Sebuah Mini Akuarium


Assalamualaikum..

Sape suke bela ikan? Yeayyy sama lah kita :) Walaupun tk kenal pun nama² ikan tapi tetap nk bela diorg.. Jadi projek Ahad lepas adalah membeli sebuah mini akuarium untuk membela ikan² kecilku..


 Mula² pergi kedai ikan..dan pilihlah akuarium kesukaan korang..atau lebih penting tidak melebihi budget..macam aku kalau kesukaan tu harganya beribu²..hee..jadi aku pilih sekadar yg aku mampu sahaja.. Akuarium seperti diatas ni berharga rm 165 siap ade lampu kaler biru dan motor waterfilter. Akuarium yg aku beli ni menggunakan tenaga elektrik tau.. Ini dah mencukupi untuk beginner cam aku dn husband.

Ini antara hiasan² yang aku beli untuk akuarium aku..semuanya perlu dibasuh terlebih dahulu..kot² ade habuk ke ape kan..



Rumah..tk menahan nk beli jugak ni walaupun akuarium tu kecik aje..hehe.. tgn hubby enterframe okey..haha

yang ni bunga plastik..tapi bila dh duk dalam tu nampak cam hidup pulak.. harga nya rm 2

ni plak cam tunggul kayu la kengkonon..hehe..rm2.50

Ini batu untuk letak kat bawah skali..sebungkus sudah cukup..yg ni 3kg rm 10 sahaja..


sila basuh dahulu.. :)


Mula² aku penuhkan air dulu kat dalam akuarium ni.. guna air paip sahaja sebab yg aku nk beli ni adalah ikan air tawar.. lepas tu titikkan anti-chlorine.. aku beli brand NIKA rm 4.50 boleh pakai banyak kali..kalau untuk kandungan air macak akuarium aku ni hanya perlu letak 8 titik sahaja.. pasni kalau nk tukar air hanya buang air separuh je dan tambah air baru kemudian titikkan anti-chlorine tu sebanyak 4 titik saja..

Pastu masukkan hiasan pertama iaitu batu² comel itu..tuang aje...pastu ratakan lah ngan tangan mengikut kreativiti korang.. lepas tu susunlah hiasan² yang lain tu juga mengikut kreativiti korang..

Kalau tengok kat gambar bawah ni nampak tak yg tunggul kayu tu..itu je la satu bende yg hidup yang aku beli..actually tu anak tokey kedai tu punya tapi jurujual diorg terjual kat aku.. dh terlepas cakap jual kenalah bagi jugak kt aku kan..hehe.. so anak tokey tu kata sayang lah benda tu..hehe...ok aku jaga elok² ye!


tadaaa dh siap hias dah..ok tak? kecik je..so jgn letak banyak² hiasan sgt sbb nanti serabut plak crowded kan..


ha pas dh siap tu jangan lupa taruk ikan² korang..tu nmpak tak ikan² aku yg comel² tu.. aku beli ikan kecik² je..harga ikut jenis.. ada rm 1.00 sekor ade yg rm 3.50 sekor..pilih²..


ini adalah makanan ikan aku..nampak tak sticking fish food..cara bagi makan makanan yg sticking ni adalah korang perlu lekatkan kat cermin..nanti ikan² akan datang makan..tak perlu tabur²..hehe.. RM 10.50 boleh tahan sebulan.. tgk cnth yg aku lekatkan kt gmbr bawah ni..

nampak tak yg dua ketul kat cermin tu? itulah makanan diorg yg aku lekatkan..


ini adalah anti-chlorine yg aku guna..brand NIKA rm 4.50 shj..


auni suka ikan² ni.. :)

  
Ni la ikan yg kami beli..ada dua je yg ingat nama..ade 4 jenis lupa sudah nama ape..

ni Neontetra.. sumber gambar dari Google. yg ni kami beli 5 ekor free sekor so ade 6..


ni Red Mosaic Guppy.. sumber gambar Google jugak.yg ni pun sama beli 5 free sekor..

 Dua je ingat..hehe..ok dah siap akuarium mini ni..jadi selamat membela ikan ye kawan².. sayangi lah mereka dan jangan lupa bagi makan.. oh untuk info kalau kita nk balik kampung ke risau tkde sape nk bagi makan ikan kita kan? Jangan risau sebab ade dijual di pasaran auto fish feeder..aku ade jumpe rm 99 kat internet.. So jgn risau.. :)


Tetiba  rindu kat Louie kami punya 1st pet selepas kahwin.. tapi terpaksa let go sebab auni alahan bulu kucing dan menyebabkan dia kena asthma.. oh Louie adalah kucing parsi semi flat pertama yg pernah ku bela..biasanya pegi kutip kucing kat pasar malam je jadi anak angkat..hehe.. tapi tu sume masa bujang dulu..



Nilah Louie..


Comeykann..huhu.. :(

Sekian dulu..jumpa lagi..

1 comment:

eko said...

boleh pesen gak akuariumnya 1 yg kyak gtu