CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, July 30, 2013

Cara pembelajaran secara e-PJJ di Uitm Shah Alam

Assalamualaikum semua..

Disebabkan result kemasukan sesi Sept 2013 e-Pjj di Uitm telah pun kluar pada 24.7.2013 ritu..bleh refer sini untuk semak result permohonan korang, jadinya aku nk share sedikit ilmu cara pembelajaran berdasarkan pengalaman semester satu aku yg dh lepas di Uitm Shah Alam..

Apabila kita telah rasmi menjadi student kita akan mendapat student ID dan of course student card. Jadinya sila hafal student ID korang.. hehe...korang perlu mendaftar di dua website utama iaitu Student Portal dan iClass Learning Management System.

Student portal tu untuk korang mendaftar subjek,tgk bill, tgk result, tgk informasi terkini dan sebagainya.

iClass pula untuk korang berinteraksi ngan pensyarah, kawan² student sekelas, hantar assignment, jawab soalan pensyarah dan sebagainya.

Ok 1st semester aku masih lagi belajar cara² membahagikan masa belajar, bekerja dan family time..

Cara belajar sebagai e-Pjj Student adalah korang hanya perlu attend kelas dimana, ade yang 5 kali seminar dan ada juga yang 7 kali seminar. Ini bermaksud korang kena attend class tuk satu² subjek tuk sama ada 5 kali atau 6 kali sahaja.

Bila nk attend class? 
 Hari AHAD 8.30 pagi - 6.15 petang 
(cuma kelas gantian je bergantung pada masa yg ditentukan oleh lecturer anda)

Class pulak hanya attend 2 kali sahaja sebulan bergantung pada subjek yang kita pilih. Siapa yg pilih lebih dari 4 subjek tuk satu semester kena lah datang setiap minggu sebab satu hari tu dikhaskan untuk 4 subjek saja. Kalau nk abes belajar cepat dan otak memang teror abes leh belajar banyak subjek silalah amek lebih dari 4 subjek..hehe.. lau tk silap max credit yg kita boleh ambil per semester adalah 15 cdt.. jadi maybe 5 subjek je la kot max leh amek.Terpulang pada masing² punya pilihan.

Macam aku sem satu ritu aku amek 4 subjek iaitu ADS410,MAT112,TITAS ngan CSC413 so total kredit hour adalah 11. Jadinya aku attend class 2 kali je sebulan. Pastu boleh pilih plak nk amek sesi I atau sesi II. Ni aku kasi contoh eh.

Sebulan ada 4 kali ahad kan? so ahad minggu 1 & 3 dikira sesi I, minggu 2 & 4 dikira sesi II. Jadinya kalau korang pilih Sesi I attend la class pada Ahad minggu 1 & 3 sahaja.. begitulah sebaliknya.. paham tak? Actually class tak wajib pun hadir, cuma kalau tak pergi maybe akan terlepas info² penting, tak de group tuk wat assignment, xdpt hint soalan final dan lain² lagi.. Bagi aku class matematik atau akaun memang wajib la tuk attend sebab mane la taw nk belajar sndiri kannn..susah kot!

So masa 1st class  biasanya lecturer akan mulakan dengan bagi peratusan markah cthnya Final 60%, assignment + group presentation + project +iclass participation+ quiz+ test = 40 %.. kita juga perlu buat group..kalau kita xdatang jenuh la nk cari group sebab kita tak knal pun classmate kita sape..pastu nk tunggu jumpa plak lagi 2 minggu lagi so agak payah disitu..lau tknak ketinggalan jgn lah skip class.

Walaupun class tk wajib attend tapi kalau time tu dia buat quiz atau test tk ke rugi lau tak attend kan? tapi biasanya lec akan beritahu awal² apa plan setiap seminar yang kita akan attend tu. So jgn risau..lau tk dapat dtg time kena anta assingment still boleh pass kat member mntk tolong antar..tak pun pos je..

So kalau korang tertanya² cemane nk belajar lau attend class tak wajib kan? Caranya camni.. setiap subjek kita perlu ade modul atau lebih senang cakap buku teks la..so dari modul itulah kita akan belajar..masa class lec pun akan go through the modul tapi sangat laju hokey..kawan² senior pesan sebelum nk attend class baca dulu beberapa bab supaya tk blur dalam class.. tgk modul tu ade berapa Bab kalau ade 15 bab pastu class plak ade 5 kali jadi setiap kali sebelum attend class baca lah 5 bab dulu..giteww taw..

Lagi satu cara untuk belajar juga adalah throuh iclass yang aku suh daftar mula² tadi..kat situ korang leh tanya ape² je soalan sama ada kat lec atau classmate.. bagi aku iclass macam satu chatroom sebenarnya..so chatlah! Kalau lec bagi soalan through iclass korang kena jawab..so dicadangkan buka iclass dua kali sehari..satu kali pagi satu kali malam untuk tgk ape yg terkini..kadang² class cancel pun lec akan inform dalam iclass okey..

Dan cara seterusnya adalah kumpul notes dari senior² atau print past year final paper question bleh klik sini. Soalan past year sangat membantu hokey terutama subjek math.Rajin² lah baca buku jgn tunggu nak final sebab takut tk sempat..Macam aku..Haha.. Next week maybe kluar result sem 1 aku.. tapi tkmo gitau maluuuu..hihihi... 

Sebagai mak kepada dua org dak tecik jadinya aku akan curi masa buat assigmnet atau belajar kat opis time rehat atau time xde keje ataupun tgh malam pas anak² tido.. Itu lah pengorbanan if nk sambung balajar smbil bekerja.. lagi satu banyak knduri kawen kawan² dan sedara mara tk dapat nk hadir sebab kena attend class..Masak pun sabtu je la..hari bekerja sgt penat..lega suami memahami..Hope sume ni berbaloi dan ada hikmahnya..InsyaAllah..Doakan aku pass ehh final exam ritu.. 

Kepada korang yang dh dapat sambung belajar tu harap sentiasalah bersemangat eh..Congratulations!! Elakkan stress sebab terkadang aku pun hampir stress juga.

Tq sudi baca. Adios.. Assalamualaikum..






66 comments:

nico nabiela said...

Bljar sambil keje banyak mematangkan kite ;) Good luck...

Irrahady said...

Gudluck nana...

Suhana Said said...

thank you nico nabiela n abg ady! :))

Nuruleaida Daud said...

salam, hai kak suhana..
gud info laa..
saya baru plan nak wat PJJ gak..
tapi lepas kawin plan nye..hehe..

Suhana Said said...

wslm nuruleaid.. jom jom kita belajar sesama..hehe..chaiyokk..bila nk kahwin? congratss dulu lah..hehe

Nur Fadilah Chin said...

assalamualaikum.
kak suhana, tkasih info ni.
inshaallah sy student pjj yg akan daftar pada 17hb ogos ni.
nervous juge, dah 5tahun tggal zaman setadi. huhu
byk gak input dari artikel akak ni.

Anonymous said...

betul ke seminar tak wajib hadir? saya ingat wajib..

aida fanna said...

Salam..sy pun br bdaftar 17 ogos smlm..thanks for the info...amek AM228 jugak :p

aida fanna said...
This comment has been removed by the author.
Max said...

Terima kasih

bella said...

Salam kak hana, thanks for the info, saya baru dftr utk sesi sept2013. baru ni ade tengok jadual seminar tapi tak faham sebab ade 3 subjek dekat sesi I dan 1 subjek dekat sesi II.. pening dah ni..

Suhana Said said...

bella,lau camtu bella kena dtg tiap2 minggu la lau bella daftar dua2 sesi..lau bella xmau dtg tiap2 mggu dftr kt sesi 1 je pastu lagi satu subjek tu cari je subjek memane yg ade kt sesi 1 jugak tau..gudluck! :)

Anonymous said...

Salam puan..maaf bertanya..utk urusan PBU JPA tu..dimana sy nak dptkan Salinan slip pendaftaran / surat pengesahan pendaftaran kemasukan institusi..sy pjj uitm shah alam juga..Max

za said...

nak tanye, camne nak apply utk pjj diploma elektrik kuasa? ade x kat uitm? =)

peaNut said...

thanks so much sebab buat entry ni sis....info yg berguna utk saya yg bakal start studi tgh bulan ni...hehe

salmi said...

thanks .. best baca entry ni..tapi cuak gak laa.. humm baru gak nak masuk class ni..sem 1 .. masih menunggu utk daftar course ngan penuh kesabaran...

farieyta said...

hye kak,,,tq for the info,,sye bru plen nk cont epjj,,ari tu nye xsmpat nk aftar,,so,,kne tgu kmsukan akn dtg..hopefully ley dpt..

liza fara said...

Assalamualaikum sis..sy br jek dftr pjj uitm shah alam jp td ni.blur la lg..amik cos am110.byk sgt yg xfham so xtau nk refer kt sape.kalu leh nk share la ngan akak.

liza fara said...

Assalamualaikum sis..sy br jek dftr pjj uitm shah alam jp td ni.blur la lg..amik cos am110.byk sgt yg xfham so xtau nk refer kt sape.kalu leh nk share la ngan akak.

liza fara said...

Assalamualaikum sis..sy br jek dftr pjj uitm shah alam jp td ni.blur la lg..amik cos am110.byk sgt yg xfham so xtau nk refer kt sape.kalu leh nk share la ngan akak.

nurul atika said...

sy nk tny knpe xleh tgok semakan dokumen.... asek error je

Unknown said...

Su..memg class ahad je ke? Kalau kat UTM Sabtu & Ahad. Macam best je..Su amik course ape?

Muhamad Nizam said...

Saya nak tanya. Saya ni dok kedah. Nak sambung course yg saya minat hanya ada di shah alam. Kos yg sepatut saya sambung ada di kedah. Pendapatn tak lah seberapa. Soala1. Paling jauh negeri mana.

2.pandangan sambung yg selarian atau macam mana.

Anonymous said...

kos yg offer kt uitm kedah just AM228..apply je intake Sep 2014 nt Muhamad Nizan

Siti Khatijah Abd Wahab said...

Thank you. .. info yg sgt berguna... sy br daftar pjj.. hopefully tak menghampakan....bila bc info ni mcm dh tunjuk arah mcmana nk uruskan masa bila pjj nati.... thank you..

Siti Khatijah Abd Wahab said...

Thank you. .. info yg sgt berguna... sy br daftar pjj.. hopefully tak menghampakan....bila bc info ni mcm dh tunjuk arah mcmana nk uruskan masa bila pjj nati.... thank you..

Anonymous said...

assalam kak.. sya ade 2 soalan tuk bertye. 1) sya bru dpt twran degree pjj kos sains pentadbiran semesta 2 2013/2014. soalan sy, pd ari pendaftran iaitu 8/2/2014 di melaka, sy xdpt hdir kerna plan bercti bersma fmily menaiki flight yg sma tarikh ngn ari pendftran. agk2 bley x uitm menundakan ari mpendftran pd ari esok nya kerna xdpt dielakkan. 2) berapa thun abis bljr degree pjj ni ekk? sy sdikit confuse?

Anonymous said...

salam.. saya nk tnye. klu nk apply pjj kat uitm ni, kena amik muet siap2 ke..? ke.. boleh amik muet masa kt tgh buat degree tu..?

akuanakmak said...

Nak tanya yer...ada had umur ke kalo nak buat pjj...saya dh kerja 10 taun and now saya 31 kos yg selari dgn tugas saya sekarang is IM110 (diploma pengurusan maklumat)
Ini email saya kalo sudi bls srikandi_negara@yahoo.com

Anonymous said...

Tmpng comment ye kak...sya student pjj sains pentadbiran...msk sem 2..so klo de yg bru msk nk cri bku business math..sya nk jual..klo de yg berminat blh pm sya kt fb sya k..nie fb sya nurul azzlia...tq

p/s:kak suhana de nk jual tk bku2 utk sem 2 sbb module smua dh hbs...klo de nk jual pm.kt fb sya jgk blh...tq

cikin osman said...

Salam..contoh kalau saya nak amik dari sabah...nak uat pjj kat shah alam..adakah rutin dye same kene pg uitm 2x sebulan?

hope dpt share info

tq

Suhana Said said...

Aah kena cikin..

Anonymous said...

Salam kak Suhana. terima kasih sebab sudi berkongsi maklumat tentang e-pjj di uitm. saya baru saja apply untuk kemasukan sep2014. bila baca blog akak ni saya dah dapat bayangan macam mana belajar secara e-pjj ni. Good luck kak Suhana :)

Naurah Nawwarah said...

Assalamualaikum kak suhana..... saya berkira2 utk buat PJJ ni.. saya nak gain experience keje dengan belaja. sbb sy nak apply cos account yg mmerlukan practical.. sy nampak process baru faham.. tp kenapa ye sy rasa risau dan was-was lg utk buat PJJ atau x... pengambilan baru dah dibuka.. sy ade masa dlm sebulan utk berfikir pasal PJJ ni.. harap sesiapa dapat bantu..


fb saya : am_irasy10@yahoo.com.my (maaf, nama jawi :))

Anonymous said...

salam. saya nak tanya, apa perbezaan antara 7 kali seminar dan 5 kali seminar. saya keliru. saya harap kak Suhana dapat membantu. terima kasih :)

Suhana Said said...

Wslm.7seminar n 5 seminar tu maksudnya 7 kali atau 5 kali kita kenaa hadir class..class tu dipanggil seminar dlm pjj kt uitm ni..biasanya class yg 7 seminar tu clasa math or acc..yg subjek lain2 biasanya 5 seminar je..lau nk lebih paham camni.. dlm satu sem tu kalau ade class yg 7 seminar maknanya awak kena attend class 7 kali sepanjang semester tu..cmtu gak ngan 5 sminar..5 kali lah kena dtg class..harap paham ehhh..

Suhana Said said...

Wslm..dik akk pun was2 jugak sama ada boleh buat atau tak..tp kan bila dh mula baru kita tau kita boleh buat atau tak..so mulakan je..insyaAllah ade jalan...

Suhana Said said...

Tq dikk..gudluck jugak k.tq baca blog akk.. :)

Suhana Said said...

Sebelum ni boleh je amek masa dh belajar..tp masa time saya nk daftar hari tu kena ade muet siap2 baru leh mohon study..

Suhana Said said...

Alamakk xde kot had umur..sbb class saya yg umur 40 tahun pun ade wat pjj..info camni kena check ngan ined sndiri la awak..

Diya Suhaili said...

Assalamualaikum. Sis, kelas pjj ni tak wajib datang eh? Kalau kelas clash pun tak apa lah kiranya?

Diya Suhaili said...

Assalamualaikum. Sis, kelas pjj ni tak wajib datang eh? Kalau kelas clash pun tak apa lah kiranya?

Anonymous said...

Akak klau sya bru umur 18 bleh mohon x??

Anonymous said...

Assalamualaikum.. ada sesiapa x yang lapor diri sept 2014 ni... yang ambik program AM228.

Anonymous said...

Assalamualaikum..akak saya nak tanya boleh tak klau kita nak buat rayuan tukar program.Kalau boleh macam mana ye??

Amirul Fahmi said...

Yuran total brape 1 sem?

Anna Dayana said...

Salam Kak,

Thanks kak sebab banyak info yg sya dapat.

Takot juga ni.. Saya dpt offer belajr epjj sep 2014 ni..

Huhuhu

Anonymous said...

Asslm.. Sy bru dftr 16 ogos 2014 epjj AM228. Ade sape2 ambik cos yg sme tk? Add sy kt fb Neya Wawa

Anonymous said...

Kite ambik sme cos... Add sy kt fb.. Cr nama Neya Wawa

Mohamad Faliq said...

boleh saya tanya?? klau pjj ni berapa tahun ea salunya???

Anonymous said...

hi! saya nak tanya, mcm mana nk apply untuk pjj ni? harap boleh reply comment saya ni.. thanks. :)

Anonymous said...

Nak tanya banyak lagi tapi tak tau nak tanya camna kat akak. Kalau akak ada fb boleh add saya Mohamad Aiman Radzuan. A bit blur pasal pjj ni. tq

Maximillian C said...

Sape2 dah amik or baru nak enroll BM242 - FINANCE @UiTM Pasir Gudang, Johor?.. roger2 lah saya ya. boleh add www.facebook.com/maxx.joshua

Saya perlukan guidance dan nasihat anda.

mfab

abahomestay said...

Ada urusan di Shah Alam/Klang/USJ Subang Jaya i.e Summit USJ, Alam Sentral, Kota Kemuning, SACC Mall, I-City, Wet World, ADTEC, CIAST, WISMA GM, UITM, UNISEL, MSU, POLITEKNIK Shah Alam atau sebagainya. Tempahlah homestay kami yang berdekatan dengan harga murah & berpatutan (RM180/semalam) dan boleh layari INTERNET @ UNIFI percuma. Layari blog kami untuk info terkini di http://onlinebookinghomestay.blogspot.com

p/s: perkhidmatan sewa harian juga disediakan

Anonymous said...

assalam kak hana,mcm mna nak apply e-pjj ni? let say kite dari U lain pun bole apply ke?

Anonymous said...

Stdy ktne?ok x? Bru nk dftr..

Anonymous said...

ASSALAM sis hana, sy masih blur pasal e-pjj ni.. in sya allah nk daftar for nov intake.. so far sis oki ke?? every sem kite akan ade 5 atau 7 seminar la ye?? untuk exam macam mne pulak?? feeees?? ade x wechat ke facebook ke utk tanya for details?? tq sis

Nurul Fathiah said...

Salam Kak. Next week saya daftar untuk pjj ni. Tapi subj dia memang dah fixed untuk kita ke camne? Sebab kalau boleh taknak la datang tiap-2 minggu tu. 😂 saya punya course lain.

Anonymous said...

Salam kak..sy Baru je daftar pjj BM232..mcm mna nk dptkn modul online utk course kite ek?? Terima kasih

Anonymous said...

Assalam .. Nak tnye .. Kebanyakkan yg join PJJ yg da ber umur ke .. Ad tak 18, 19 or 20 yg join PJJ ??

Cik Layka said...

Salam.. Sis.. Sy prlukan ptolongan. Mse smbg bljr nie.. Pihak uitm ade mtk trnscript tuk diploma x?? Mohon respon even pos nie dh lame.. Thanks..

NurAdhura said...

Salam. InsyaAllah ahad ni saya start 1st class untuk PJJ. Boleh singgah ke blog saya :)

Cik Yuyu said...

kos apa kak?

Unknown said...

Salam sis lepas berdaftar, bila kelas akan bermula...Dan iclass saya tak Boleh sign in. Harap sis dpat bntu

Aini Izzati said...

Dia start bila sis kelas

Nur Hafizah Ismail said...

i'll be your jr am228 and hi senior :)